ewesvovvar

Alla inlägg under maj 2012

DM!

Av Evelina Östlund - 27 maj 2012 18:25

Den här helgen har varit en riktig hundhelg! Det var dags för distriktsmästerskap i lydnad och bruks(lydnad).

Jag och Shandi var med i lydnadslaget igår, och fick även rycka in på brukset idag! har varit en jätte rolig helg, med mycket lärdomar! 


Lägger upp kritiken för båda dagarna först, och skriver lite utförligare längre ner!


Lördag 26/5-12, Lydnad klass 1:
Platsliggande, 9 - dk uppsitt
Tandvisning, 10

Linförighet, 5 - glappar, går långt fram, SS, SSN, sitter ej, släpper vid heltom, krock vänster

Läggande, 8,5 - något sent läggande, något sent upp

Inkallande, 8,5 - något tempo, båge, något sen sitt

Ställande, 0 - lägger sig

Apportering, 0 - släpper föremål

Hopp över hinder, 5 - tjuvstart, slår i hinder


Söndag 27/5-12, Bruks(lydnad) Appellklass

Linförighet, 6,5 - noser, sitter sent, snett, växlar position, vida vinklar

Framförgående, 6 - nos, vänder sig, DK, drar/rycker

Platsläggande, 9 - ngt sent läggande

Inkallande, 0 - tjuvstart

Apportering, 5 - stannar, extra kommando, springer förbi apport, extra hjälp

Hopp över hinder, 0 - kroppshjälp, åter utan att genomföra momentet

Platliggande, 0 - går upp


Det är inte de bästa poängen. Men jag är super nöjd med Shandi! i lydnaden visste jag att hon inte kunde de momenten hon nollade. Och linförigheten gick helt ok, mellan krånglen hade hon bra fokus. Hon hade fin energi genom hela programmet och ville hela tiden göra det bästa. 


Brukset gick väl också sådär, men är nästan ännu nöjdare med henne där än i lydnaden. I brukset är det 3 moment hon i stort sett aldrig gjort förut, men hon försökte iaf! De momenten var apportering, hopp över hinder och framförgående. På apporteringen blev hon väldigt osäker på om hon faktiskt fick springa ut och ta apporten, hon bar den fel och hade ett dåligt avslut. Hopp över hinder har vi bara kört enligt lkl1, men hon vet ju vad "hopp" betyder från agilityn, men sen fattade hon inte att hon skulle stanna på andra sidan. 

Det jag är mest nöjd med är ändå framförgåande, iom agilityträningen vet hon vad "fram" betyder, men vi har aldrig gjort det i koppel. Till en början var hon lite fundersam på om hon verkligen fick gå framför och inte vid sidan, därav nos och att hon tittar bakåt. Men hon försökte iaf!

Tråkiaste poängen var nog att hon nollade platsliggande. Jag har verkligen tränat mycket "stadga" i ligget och att hon ligger kvar i alla situationer. Men idag låg hundarna med solen rätt i ögonen och jag hade otur att stå mellan Shandi och ett plank, så jag var enda föraren som stod i skuggan. Hon låg ca 1 min och under den tiden såg hon ganska orolig ut och det såg ut som hon letade efter mig. När hon väl reste sig smög hon halva vägen fram till mig, men sen sprang hon in och satte sig fot. För att vara helt ärlig tror jag inte hon såg mig när hon låg i solen och blev då orolig. Och jag har ju aldrig tränat med dold förare. 


För att sammanfatta helgen är jag super nöjd med Shandi! Hon har aldrig tävlat innan och nu fick hon göra det två dagar i rad i stekande sol. Bara att hon under båda dagarna har haft en hög energinivå gör mig jätte glad! 

Detta va en väldigt bar erfarenhet. Och nu vet jag verkligen vad jag ska träna extra på inför kommande tävlingar! 


 

 


Nu är både jag och Shandi slitna och trötta efter helgen! Men jag ska ta mig en liten promenad med Ziba till älven så hon får göra något också :)


// Ewe 

21!

Av Evelina Östlund - 23 maj 2012 11:11

Idag är ingen vanlig dag, för idag är det min 21-årsdag! hurra hurra hurra  


 
- Tänk att man hart vart så liten och söt ;)


Har inte riktigt haft tid att tänka på födelsedagen, det är något mycket viktigare som händer idag. Idag är det nämligen dags för mitt nationellaprov i matte b. Jag MÅSTE klara det för att kunna komma in på universitetet som jag sökt till i höst. Är jätte nervös! jag har nämligen redan misslyckats TVÅ (!!) gånger på samma prov.

Känner mig lite säkrare den här gången, då jag har fått lite hjälp från kompisar. Men ändå!!

Aja, break a leg eller nått!


Slängde ihop en ny header till bloggen också :) den är enkel, men jag blev nöjd!


// Ewe 

Av Evelina Östlund - 18 maj 2012 20:09

Plugg, plugg, plugg! Sinnesjukt mycket att göra i skolan nu, bland annat en hemtenta direkt tagen från helvetet. 
Så idag satt jag och Jasmine ihop och pluggade. Blev väl inte så mycket plugg som vi hade tänkt, men lite iaf ;)


Jag skulle egentligen vart iväg och kollat lillebrors fotbollsmatch ikväll. Men följde med Jasmine till klubben istället!

Måste ju ta alla chanser jag får att träna agility!! Och j*klar va bra det gick! Började väl sådär, hon är väldigt taggad så det slår lite över och hon har lätt att bli ofokuserad. Men efter ett tag föll bitarna på plats och hon var tvungen att lyssna på och följa mig hela tiden, vilket hon skötte perfekt!

Så jag är huuur nöjd som helst :D


Nu taggar jag för morgondagen, som innehåller jobb och första träningen med "Hundträning i Edsvalla" gruppen :)


// Ewe 

Av Evelina Östlund - 15 maj 2012 14:23

Lovade ju att det skulle komma ett inlägg med film och bedömning från MH igår. Men igår var det styrelsemöte för Grums Hundungdom och det drog ut endel på tiden, så jag var inte hemma förrän runt 22.00 och då va jag alldeles för trött för att ta tag i det  


Men nu kommer iaf bedömningen upp:


1. KONTAKT

a. Hälsning - 4 Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök

b. Samarbete - 2 Följer med motvilligt

c. Hantering - 4 Accepterar. Svarar med kontaktbeteende

2. LEK 1

a. Leklust - 4 Startar snabbt, leker aktivt

b. Gripande - 4 Griper direkt med hela munnen

c. Dragkamp - 2 Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot

3a(1). Förföljande - 3 Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
3a(2). Förföljande - 4 Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet

3b(1). Gripande - 3 Griper tveksamt eller med tidsfördröjning

3b(2). Gripande - 4 Griper direkt, släpper

4. AKTIVITET - 3 Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar

5. AVSTÅNDSLEK

a. Intresse - 3 Intresserad, följer figuranten utan avbrott

b. Hot/agg - 1 Visar inga hotbeteenden

c. Nyfikenhet - 3 Går fram till den dolda men talande figuranten

d. Leklust - 3 Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot

e. Samarbete - 3 Är aktiv med figuranten när denne är aktiv

6. ÖVERRASKNING

a. Rädsla - 3 Gör undanmanöver utan att vända bort blicken

b. Hot/agg - 2 Visar enstaka hotbeteenden

c. Nyfikenhet - 2 Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden

d. Kvarstående rädsla - 2 Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna

e. Kvarstående intresse - 1 Visar inget intresse

7. LJUDKÄNSLIGHET

a. Rädsla - 3 Gör undanmanöver utan att vända bort blicken

b. Nyfikenhet - 5 Går fram till skramlet utan hjälp

c. Kvarstående rädsla - 1 Ingen tempoförändring eller undanmanöver

d. Kvarstående intresse - 2 stannar upp. Luktar eller tittar på skramlet vid 1 tillfälle

8. SPÖKEN

a. Hot/agg - 3 Visar flera hotbeteenden under längre tid

b. Kontroll - 3 Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. halva sträckan båda spökena eller ett spöke hela sträckan

c. Rädsla - 5 Backar längre än kopplets längd

d. Nyfikenhet - 2 Går fram till fig. när föraren talar med fig. och lockar på hunden

e. Kontakt - 3  Besvarar kontakten med figuranten

9. LEK 2

a. Leklust - 4 startar snabbt, leker aktivt

b. Gripande - 4 Griper direkt med hela munnen

10. SKOTT - 3 Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitet


Filmen är inte klar än, då det är mycket som är filmat. Ska försöka plocka ut det bästa, så det blir lite kortare. Men det kommer framöver. 


// Ewe

MH

Av Evelina Östlund - 13 maj 2012 23:10

Idag var det dags för Shandis MH.
Vi åkte upp till Arvika Brukshundklubb, där vi träffade Marika (uppfödare) och alla kullsyskon + Mamma Essie. Så en liten familjeträff blev det på köpet   det va jätte roligt att få se alla igen efter 1 helt år! Få se hur alla utvecklats, och se vilka egenskaper som kan ligga i generna och vilka jag själv format på min hund. 

Vi gick med på alla "valparnas" MHn och det va endel betenden som man kunde se en likhet hos dom, vissa mer andra mindre.


Jag är väldigt nöjd med Shandis prestetion idag. Hon gjorde nästan som jag trott på de flesta moment. Tyvärr även på skottet   blev en 3:a i betyg på det. Hon är inte rädd, men visar ändå nån sorts berördhet. Kändes väl sådär. Vi har i stortsett aldrig tränat skott förut, bara en gång när hon var liten och det var skotträning på klubben och då brydde hon sig inte för 5 öre. Men det var tyvärr en gång för inte så länge sen jag inte var beredd på att det skulle smälla och Shandi satt tsm med Ziba, som tyvärr också visar samma beteende, inte rädsla men ändå vara berörd. Och detta satt i sig till idag. Men hon visade ingen direkt rädsla för skramlet, vilket kändes jätte bra. Så efter ett litet samtal med Marika och beskrivaren, som båda trodde att det kunde tränas bort ganska enkelt, känns det bra ändå!

Detta är verkligen något jag ska hårdträna på. Vill inte ha en skotträdd hund!! Det har jag fått nog av genom åren med Tassa. Men som tur är har Shandi aldrig visat någon som helst berördhet på t. ex. åska eller raketer. Så det känns bra inför framtiden  


Jag kan lova att jag hade en trött hund när vi åkte hem!

Mamma var med och filmade hela MHt, men jag har inte orkat klippt ihop det än. Så film och bedömning kommer imorgon!


Avslutar med en bild på familjen

(från vänster:) Whyalla's Black Jackaroo "Jack", Whyalla's Gurley "Essie" (mor), Whyalla's Jingella "Shandi", Whyallas Jillaroo "Daisy", Whyallas Jindalee "Chilla".


// Ewe

Av Evelina Östlund - 13 maj 2012 19:44

Väljer ännu en gång att starta om. Har tidigare haft en blogg/hemsida på "freewebs", men då den sidan krånglar nått så fruktansvärt jämt så har jag (motvilligt) valt att börja om på ny kula. 
Gillar egentligen upplägget på freewebs, där man kan ha olika sidor så man kan få plats med presentation av hundarna mm., men då det i stort sett alltid laggar när man ska göra en ändring så orkar jag inte med det något mer!!


Därför väljer jag nu att flytta min blogg till bloggplatsen istället, då det är en sida jag haft tidigare och också trivts med! :)


Så kommer (förhoppningsvis  ) bli bättre på att uppdatera nu, när jag slipper bry mig om en massa krångel hit och dit.


Börjar med att slänga in en film på vovvarna jag gjorde för ett tag sen :)



// Ewe
   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En riktig hundidiot, hundnörd, hundälskare you name it ända ut i fingerspetsarna! Pluggar för tillfället på KAU. I denna blogg skriver jag om mitt vardagliga liv, allt från skola och jobb till livet ihop med mina fyrbenta vänner!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards