ewesvovvar

Alla inlägg under januari 2013

Av Evelina Östlund - 28 januari 2013 00:34

Ge mig sommar!

Ge mig sol!

Ge mig Agility!!!!!


Saknar den kicken man bara kan få av agility! Det är något speciellt med den känslan!


Av Evelina Östlund - 22 januari 2013 22:43

Såhär års är det riktigt kallt ute och det hjälper inte direkt till att öka motivationen till ett träningspass ute. 


Så hundarna sysselsätte mycket inomhus, med trickträning och hjärngympa :)

Jag hade den stora turen att vinna ett IQ-spel som Emil's Hund- och Kattshop höll i november. 

Detta spelet uppskattas otroligt mycket av hundarna. Nu kommer filmer på när båda hundarna jobbar för att få lösa uppgiften och få godis. 

Dom har båda två fått prova det här några gånger, så de vet på ett ungefär hur det ska lösas. Ziba har verkligen överraskat och fattar verkligen hur klossarna fungerar, dock är hon väldigt intresserad av dom även när hon tagit löss dom och de inte längre gölmmer något godis. 

Shandi är mer för att arbeta med fötterna, och blir emellanåt lite frustrerad när det inte räcker att sparka på spelet ;)



 
 

Kort litet inlägg från mig idag, men det är bättre än ingenting :)


// Ewe

Av Evelina Östlund - 17 januari 2013 19:09

Jag älskar vinter, jag älskar snö och kyla! 

Ziba älskar vinter, snö och kyla hon med! 

Jag blir alltid lycklig av att se snö för jag vet att hur lycklig Ziba blir av det. 

Tyvärr har kylan ett pris, ett hårt ett!


För snart 2 år sedan fick jag reda på att Ziba har artros. För 2 år sedan var det ingen fara och veterinär lovade ett normalt liv, men gav oss smärtstillandetabletter som skulle tas vid behov.


Under 2012 blev har dock artrosen gjort sig påmind. När Ziba sprungit lös långa sträckor, tränat agility eller gjort annat som ansträngt lederna har hon varit stel dagen efter. Så under hösten började jag att enbart gå koppelpromenader med henne och inte överanstränga lederna genom att låta henne hoppa eller klättra. Det har fungerat, hon har mått bra. 


När minusgraderna kom fick hon gå med täcke, så hon inte skulle bli kall. Till en början hjälpte det också. 


Jag har under vintern märkt att även Ziba börjat inse att hon inte orkar lika mycket som förut. När jag ska gå lånmgpromenad frågar jag alltid "Ska vi gå ut och gå?". Vissa dagar rusar Ziba ikapp emd Shanid till dörren för att få följa med ut och andra reser hon knappt på huvudet och reser sig inte ens när jag klär mig och tar fram kopplet. 

Dessa dagar mår mitt samvete ganska bra med att lämna henne inne och bara göra de vanliga trickspassen inomhus för att hon iaf ska få göra någonting. Oftast är det sånna dagar då hon varit ute på långpromenad dagen innan som hon väljer att ligga kvar hemma. Antagligen för att hon själv känner att hon inte orkar. Men vad vet jag!??


Sen har vi dagar som idag. Vi var ute på en långpromenad igårkväll. Under dagen har jag varit väldigt trött och tänkte ta en promenad bara på 30 min så Shandi fick springa lite och sedan träna lite extra hjärngympa med hundarna inomhus. Under promenaden igår började Ziba gå långsammare mot slutet och hon var varit stel under dagen. Så jag hade inte tänkt låte henne fälja med. Men när jag skulle klä mig ich tog fram koppel till Shandi så stod hon där, med viftande svans och bedjande ögon. 

Hjärtat ville ta med henne ut, men förnuftet visste att det kanske var bättre för henne att stanna hemma. Efter en liten kompromiss vann hjärtat och Ziba fick följa med. 20 min lång blev promenaden i ganska sakta tempo. 

När vi kommer hem igen och ska gå upp för trappan vill det sig inte riktigt för Ziba och hon måste verkligen kämpa för att ta sig upp. 


Det gör ont i mig av att se henne så! De dagar hon är stel och jag får lyfta upp bakbenen i sängen för att hon inte orkar själv, men så gärna vill upp, det gör ont! 


Jag vill ha det som förut. Jag vill ha min galna studsboll tillbaka! 


 

- Min älskade klippa som alltid finns där och vet vad jag behöver, även om jag inte vet det själv   


// Ewe

Presentation


En riktig hundidiot, hundnörd, hundälskare you name it ända ut i fingerspetsarna! Pluggar för tillfället på KAU. I denna blogg skriver jag om mitt vardagliga liv, allt från skola och jobb till livet ihop med mina fyrbenta vänner!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards